Ομότιμη Εκπαίδευση
Συνοπτική περιγραφή του μαθήματος (Syllabus):
Το μάθημα εξετάζει τα δομικά και σχεσιακά χαρακτηριστικά της ομοτιμίας και τις δυνατότητες που παρέχει η ομότιμη παιδαγωγική στην προσχολική εκπαίδευση. Τα πολυάριθμα παραδείγματα της βασισμένης στα κοινά ομότιμης παραγωγής, από τη διαχείριση κοινών φυσικών πόρων μέχρι τη διαχείριση κοινών ψηφιακών πόρων δείχνουν έναν τρόπο παραγωγής γνώσης ο οποίος έχει τις δημοκρατικές και συνεργατικές αξίες στον πυρήνα του. Αντίστοιχα, οι εκπαιδευτικές πρακτικές που είναι συνυφασμένες με το παραπάνω μοντέλο διακρίνονται από καινοτόμα χαρακτηριστικά όπως αυτά της ομότιμης συνεργασίας, της ομότιμης διακυβέρνησης ή της ετεραρχίας τα οποία οδηγούν στην κατασκευή διαφορετικών κοινωνικών σχέσεων και, κατά συνέπεια, μαθησιακών διαδικασιών.
Αριθμός πιστωτικών μονάδων (European Credit Transfer and Accumulation System ECTS): 6
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
- Bollier, D. (2016). Κοινά Μια Σύντομη Εισαγωγή, Αθήνα: ANGELUS NOVUS
- Πεχτελίδης, Γ. (2020). Κοινά, Περιφράξεις και Διασχίσεις στην Εκπαίδευση, Ε-ΚτΕ:Η Έρευνα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, τεύχος 1.
Κατανομή Διδακτέας Ύλης:
Η διδακτέα ύλη ακολουθεί τη δομή του βιβλίου με εμβόλιμες θεματικές.
Υποχρεώσεις των φοιτητών/τριών για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος:
Προαιρετική παρακολούθηση, εργασία/ες, βιωματικές ασκήσεις, τελικές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης:
Συμμετοχή στο μάθημα & βιωματικά εργαστήρια, μια συλλογική εργασία και μια ατομική εργασία (40%), γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου (60%).
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Κατανόηση του κοινωνικού φαινομένου των φυσικών, ψηφιακών και ανταγωνιστικών κοινών.
- Εμβάθυνση στην κατανόηση των ιδεών και της πράξης της ομότιμης εκπαίδευσης και της βασισμένης στα κοινά ομαδοσυνεργατικής εκπαίδευσης.
Δομή μαθήματος / Διδακτική μέθοδος:
Το μάθημα αποτελείται από διαλέξεις και συζήτηση με βάση τη βιβλιογραφία, παρουσίαση παραδειγμάτων από εμπειρικές έρευνες και υπάρχουσες κοινότητες καθώς επίσης από βιωματικά εργαστήρια και ασκήσεις.
Πρόγραμμα σπουδών στο οποίο έχει ενταχθεί το μάθημα:
Πρόγραμμα σπουδών Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, 3ο εξάμηνο (link)
Πληροφορίες και υλικό του μαθήματος θα είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα eclass.uth.gr